Dagen när klokskapen vann

I våras mejlade jag mina barns rektor och frågade om de kunde ta in bregott och standardmjölk i matsalen (de har milda och mellanmjölk). Undrade också varför de hade margarin och talade om vad jag tyckte i frågan. Hon svarade då bara att det får jag ta upp med matpersonalen, som för övrigt bara följde livsmedelsverkets råd. Sedan märktes det tydligt att hon inte ville diskutera saken mer. Jag blev ganska irriterad. Vad barnen äter måste väl ändå vara så pass viktigt att det är rektors ansvar och inte matpersonalens! Jag muttrade inombords och tänkte att den rektorn har nog fettskräck själv.

Nu har skolan fått en ny rektor och i går (fredags morse) mejlade jag henne om samma sak. Vid 10-tiden svarade hon ”Jag håller absolut med och ska genast fråga X i köket om denna förändring går att genomföra!” Och klockan tre fick jag detta mejl: ”X (i köket) har just beställt bregott och röd mjölk i litersförpackningar så man kan välja! Detta borde stå på lunchborden nästa vecka!”

Vilken respons! Och jag som var beredd på strid igen. Jag gillar den här rektorn 😀

Nästa steg är väl att få skolan att köpa in ekologiska grejer, helst äkta smör och gammaldags, ohomogeniserad mjölk. Men jag är glad för denna första framgång!

Det här inlägget postades i Barn, Skolmat. Bokmärk permalänken.

Kommentera

